Maks totalvekt på 4250 kg

BE-TILHENGER FØRERKORT

Kjøreopplæring med tilhenger

Førerkort klasse BE og B 96

Kjører du lovlig med henger? Med førerkort klasse B kan ikke bilens og tilhengerens tillatte totalvekt overstige 3500kg. Det medfører at bruk av hestehenger og andre større tilhengere krever førerkort klasse B96 – maksimalt tillatt totalvekt 4250kg, eller førerkort klasse BE – opp til 7000kg tillatt totalvekt.

Vi holder lastsikringskurs hver uke! Ta kontakt på telefon 923 37 838 for mer info. Meld deg på her https://www.bærumtrafikkskole.no/kurspamelding/

Etter 01.01.2005 ble det obligatorisk opplæring for å få førerkort klasse B utvidet til klasse BE. Det innebærer 2 veiledningstimer og et lastsikringskurs på 2 timer. Etter 19.01.2013 måtte man i tillegg gjennomføre et sikkerhetskurs på vei på 3 timer. Den obligatoriske opplæringen utgjør altså totalt 7 timer.

Førerkort klasse BE krever også en praktisk førerprøve

Grunnleggende forberedelser

I videoen vises grunnleggende forberedelse før oppstart av obligatorisk opplæring til førerkort klasse BE og B 96.

Før oppstart av veiledningstimer hos oss må du sette deg inn i basiskunnskapene ved dalig kontroll og påkobling av tilhenger på bil. Det første vi gjør i veiledingstimen er en gjennomgang hvor du viser at du mestret å koble hengeren på bilen, samt at du kan utføre daglig kontroll av hengeren.

Førerkort klasse BE

Førerkort klasse BE krever også en praktisk førerprøve.

Slik utfører du Sikkerhetskontroll BE

Førerkort klasse B96

Førerkortet blir påført klasse B96 etter at du har gjennomført 7 timers obligatorisk opplæring. Det kreves ingen praktisk førerprøve for denne utvidelsen av førerkortet. Etter at opplæringen er registrert i systemet til Statens vegvesen kan du bestille nytt førerkort på nærmeste trafikkstasjon.

Imidlertid er opplæringen i klasse B96 og klasse BE identisk

Det vil si at det kun er den praktiske førerprøven som skiller dem. Det bør tas med i betraktningen når man bestemmer seg for hvilken utvidelse man skal gå for. Ved å velge BE førerkort og  gjennomføre den praktiske prøven vil man gå fra å kunne kjøre med en totalvekt på 4250kg (max B96 vekt) til å kjøre bil og tilhenger på hele 7000kg. Det kan komme godt med når man skal flytte, anskaffer seg båt som skal fraktes på henger eller skal dra en hestehenger.

Tilhenger-regler klasse B96

Klasse B96 gir rett til å føre en bil + tilhenger med en samlet totalvekt 4250kg. Det er altså kun 750kg mer enn det du kan kjøre med klasse B. Det er altså ikke veldig mye større tilhenger du kan kjøre med klasse B96 enn med klasse B.

Dersom du er usikker på hvordan du skal regne ut dette, anbefaler vi Statens vegvesen sin tilhengerkalkulator. Bruk denne for å avgjøre om du skal melde deg på vårt kurs for førerkort klasse BE eller klasse B96. Du trenger ikke ta stilling til hva du skal velge før mot slutten av opplæringen ettersom opplæringen er felles for BE og B96. Snakk med læreren og bestem deg for hva du velger når du har gjennomført hele opplæringen.

Det kan fort bli dyrt om man feiltolker reglene.
Les mer om det her

Kontakt oss om tilhenger førerkort

Ring oss på tlf 923 37 838 for det du måtte ha av spørsmål, eller meld deg på et av våre kurs.

Vi hjelper deg med tilhengerførerkort!

Trenger du ny tilhenger?

Skal du kjøpe deg ny tilhenger eller trenger service på din gamle kan vi anbefale Norsk tilhengersenter. Gode priser, dyktige og flinke folk.