MC-lappen med Bærum Trafikkskole

Bærum trafikkskole tilbyr alt du trenger for å få MC-lappen, som Trafikalt grunnkurs, MC-kurs (grunnkurs MC) og praktisk opplæring. Vi har dyktige lærere og konkurransedyktig pris. Før du kan ta MC lappen må du gjennom trinnbasert opplæring. Les mer om trinnene her.

Før du starter prosessen for å få MC-lappen, er det viktig å kjenne til de forskjellige førerkortklassene.

Trinnbasert opplæring

for å få MC lappen

Dagens føreropplæring består av fire obligatoriske trinn. Disse kan du lese mer om i de forskjellige fanene nedenfor. Privat øvelseskjøring er også sterkt anbefalt, spesielt blant de unge. Trygg Trafikk anbefaler å sette av minst 100 timer til øvelseskjøring. Kriterier for privat øvelseskjøring kan du lese mer om lenger ned på siden.

Trykk på de forskjellige fanene under for å lese mer om de forskjellige trinnene

Privat øvelseskjøring

Ledsager må være fylt 25 år og hatt førerkort sammenhengende i 5 år. Det må være verbal kommunikasjon mellom ledsager og elev, som for eksempel mobiltelefon med handsfree eller intercom i hjelmen. Ledsager kan kjøre egen sykkel etter elev, eller sitte bakpå. Vest merket med rød L på ryggen, både på ledsager og elev.

OBS

Velg øvningsområdet med omhu. Det kan være svært farlig å øvelseskjøre. Spør gjerne trafikklæreren din om tips og råd.

Info

Avbestillings frist for vanlige kjøretimer er senest innen kl 12:00 virkedagen før, for sikkerhetskurs senest kl 12:00, 3 virkedager før.

Pris for MC lappen

Prisliste

TidPris
Leie av kjøreutstyr til hele opplæringsforløpet1500 kr
Kjøretime 45 min1020kr
Kjøretime etter kl 16 45 min1500kr
Oppvarming til førerprøve 60 min1400kr
Sikkerhetskurs i trafikk klasse A1 3 850 kr
Sikkerhetskurs i presis kjøreteknikk klasse A2 og A4 x 45 min4850kr + baneleie 450 kr
Sikkerhetskurs på vei klasse A8 t6500kr
Sikkerhetskurs på vei klasse A25 t5000 kr
Sikkerhetskurs på vei klasse A15 t4850 kr
Overgangskurs A2 til A7 t5500kr
Overgangskurs A1 til A211 t , går over 3 dager12 000 kr
Førerprøve90 minFørerprøve 2 900 kr

Se pakkepriser under

Priser på overgangskurs

Overgangskurs førerkort klasse A2 – A inneholder et sikkerhetskurs på 7 timer.
Pris 5300 Kr.

Overgangskurs førerkort klasse A1 – A2 inneholder en obligatorisk dobbeltime, sikkerhetskurs i presis kjøreteknikk og sikkerhetskurs på vei.
Pris 12 000 Kr.

Ettermiddagspriser

Timer som påbegynner kl 15:30 eller senere vil bli belastet med ettermidagstillegg på
100 kr pr skoletime.

Hva vil et MC førerkort koste?

Prisen på er MC førerkort er like individuelt som nivået på elevene. Har du godt med Mc erfaring fra før eller mulighet til å øve mye hjemme så blir førerkortet så rimelig som mulig. I snitt ligger disse elevene på rundt  20 000 kr. Om du ikke har disse forutsetningene må du regne med flere kjøretimer som igjen øker prislappen på førerkortet.  Et mer presist svar kan du forvente etter første kjøretime.

MC-klasse A, A1 og A2

Forskjellen mellom MC klassene

Lett MC (A1)

MC-lappen klasse A1 defineres som lett motorsykkel, og gir førerrett til motorsykkel opptil 125 ccm, effekt på høyst 11 kW og forholdet mellom effekt og egenvekt på høyst 0,1 kW/kg. Minimumsalder for å oppnå førerrett til denne klassen er 16 år.

Lett MC lappen klasse A1 gir deg førerret for:

• lett MC opptil 125 ccm
  • snøscooter, dersom førerkortet er utstedt før 1. juli 2006
  • 3- hjuls motorsykkel med effekt på høyst 15kW
  • såkaldt «mopedbil». For mopedbil med egenvekt over 150kg må fører ha fylt 18 år.

Mellomtung MC (A2)

Aldersgrensen for å oppnå MC lappen klasse A2 er 18 år. Denne klassen defineres som mellomtung MC og ble innført januar 2013. For å ta MC-lappen klasse A2 må man gjennomføre kurs og førerprøve for å få det godkjent.

MC lappen klasse A2 gir deg førerrettigheter for:

• moped
  • mellomtung motorsykkel (høyest effekt 35 kW og forholdet effekt/vekt høyst 0,2 kW/kg.
  • tilhenger til motorsykkel (med slagvolum over 125 ccm) godkjent for trekking
  • 3-hjuls motorsykkel med effekt høyst 15 kW

Tung MC (A)

MC lappen klasse A defineres som tung MC. Det betyr at du kan føre motorsykkel uten begrensning på motorsykkelens effekt. For å få MC-lappen klasse A, må man være minst 24 år (direkte erverv). MC lappen klasse A kan også oppnås som trinnvis erverv, da med minstealder på 20 år. Dette forutsetter at du tar klasse A2 som 18-åring, gjennomfører et kurs på 7 timer og opparbeider 2 års erfaring med klasse A2.

MC lappen klasse A gir deg førerret for:

• motorsykkel uten begrensning på motorsykkelens effekt.
  • snøscooter, dersom førerkortet er utstedt før 1. juli 2006
  • 3- hjuls motorsykkel med effekt over 15kW. Minstealderen for denne rettighet er 21 år.

Oversikt over minstealder for opplæring og førerprøver

• A1 Lett motorsykkel: Opplæring 15 år – Førerprøve 16 år
  • A2 Mellomtung motorsykkel: Opplæring 16 år – Førerprøve 18 år
  • A Tung motorsykkel: Opplæring 22 år – Førerprøve 24 år

Har man hatt førerkort sammenhengende i klasse A1 mer en to år trenger man kun ett overgangskurs for å få fører rett i klasse A2. Det samme gjelder fra A2 til A.